czwartek, 20 marca 2014

Ku pamięci

Kilka słów nie tyle "ku" ile "o" pamięci. A o czym to mówić? - powiecie. Ja to mam kurzą pamięć, - ktoś powie. A ja mam dobrą, ale krótka, - ktoś inny zażartuje.
A ja wam powiem, że przede wszystkim macie pamięć nie wygimnastykowaną. Jakoś nikogo nie dziwi, że trzeba odrabiać długie godziny na siłowni, żeby sobie wyhodować "kaloryfer" na brzuchu czy pięknie wyrzeźbić muskuły nóg czy ramion. Aż dziw bierze, że ludzie nie dostrzegają, że nie składają się jedynie z ciała . Przede wszystkim cechy naszej osobowości, naszego umysłu różnią nas od świata zwierząt i to dzięki nim , a nie urodzie czy sile człowiek zdominował świat. Uroda jest dyskusyjna... bo co jest ładniejsze - dziewczyna czy bażant? Albo antylopa czy inna stokrotka? Nie da się ich wszystkich porównać. Jeżeli chodzi o siłę, to nie będziesz w stanie na jednym oddechu, z pamięci i z zaskoczenia wymienić wszystkich stworzeń silniejszych od człowieka. Począwszy od bliskich nam psów, koni, byków czy innych zwierząt, poprzez drzewa, na wielkich rybach skończywszy - świat przyrody jest o wiele silniejszy od człowieka. A jednak to człowiek podporządkował sobie świat.
Uczynił to dzięki swojemu umysłowi, nie mięśniom. Skoro więc umysł uczynił nas panami tej planety, dlaczego nie poświęcić mu więcej czasu? Tymczasem wydaje mi się, że ludzie szukają sposobu żeby pozbyć się zbędnego - ich zdaniem - balastu...
Oczywiście nie dotyczy to was:) Wy chcecie się uczyć, ćwiczyć swój umysł i swoją pamięć, która w procesie uczenia się ma podstawowe znaczenie. Dlatego postanowiłam was wesprzeć i podrzucić wam kilka pomysłów.
Zacznijmy od podstawowej informacji. Jak działa zapamiętywanie? Czy mają rację nauczyciele i rodzice każąc wam w nieskończoność powtarzać różne wiadomości? Czy istotnie obciążany jesteś zbędnym balastem niepotrzebnych wiadomości, do zapamiętywania których zmusza cię okrutna szkoła?

Codziennie bombardowani jesteśmy mnóstwem informacji, z których większość nasz mózg ignoruje. Te, które zatrzymuje, zapisują się w sieci neuronów jako ślady pamięciowe. Im gęstsza jest sieć neuronów w mózgu tym więcej śladów pamięciowych może zostać złapanych. Ślady pamięciowe dostają się początkowo do tak zwanej pamięci krótkotrwałej. Maja szanse zostać z nami na dłużej w pamięci długotrwałej jeżeli zostaną wzmocnione albo emocjami albo... powtarzaniem. Słowem - jeżeli chcesz przechować coś w swojej pamięci na dłużej - wzmocnij to. W warunkach szkolnych najlepiej przez powtarzanie.
Ważnym elementem naszej osobowości jest tak zwana pamięć robocza. Jest ona jakby podręcznym sztabem odpowiedzialnym za wszelkie procesy myślowe oraz za krótkotrwałe przechowywanie nowych informacji. Im większa jest nasza sieć neuronów, tym sprawniej przebiegać będą procesy myślowe i tym więcej nowych informacji możemy przyswoić. I teraz dobra wiadomość: jesteś w stanie wpłynąć na gęstość i sprawność sieci neuronów w swoim mózgu! Zależy  ona bowiem nie od czego innego jak własnie od intensywności używania go, a to jedynie ty możesz dla swojego mózgu zrobić.
Następną ważną sprawą jest czas niezbędny do pełnego przetworzenia w mózgu zapamiętywanej informacji. Zauważyłeś może, że często masz "dziurę w głowie" podczas sprawdzianu lub egzaminu, mimo że uczyłeś się do późna poprzedniego dnia? Albo że nie jesteś w stanie nauczyć się skutecznie na kartkówkę na przerwie przed lekcją? Dlaczego tak się dzieje? Zapamiętywanie jest pewnym procesem, nie aktem jednorazowym. Na początku najważniejsza jest uwaga, dzięki której pożądana informacja zapisze się w pamięci krótkotrwałej. Pamięć ta nie ma dużej pojemności więc nasza informacja powinna zostać zapisana w pamięci długotrwałej aby mogła nam towarzyszyć dłuższy czas. Zapisywanie to trwa... to nie jest jedna chwila. Nasza informacja wymaga pewnego opracowania, przetworzenia, skonsolidowania. Dopiero po tym wszystkim będzie leżała w bibliotece naszej pamięci długotrwałej gotowa do użycia. Jeżeli chcesz z niej skorzystać w zbyt krótkim czasie po zapisaniu w pamięci krótkotrwałej przekonasz się że już jej tam nie ma , a do długotrwałej jeszcze nie dotarła.

Powyższe uwagi maja na celu skłonić cie, drogi uczniu do zastanowienia nad istotą pamięci, ale też dodać ci motywacji do uczenia się, szczególnie do uczenia się języka angielskiego. Nie ma bowiem wątpliwości, że podczas uczenia się języka obcego, pamięć ma bardzo ważne znaczenie.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz